niedziela, 4 listopada 2018

Dwie bazyliki i Archiginnasio

    Jeśli z Piazza Maggiore skierujemy się na południe wzdłuż wschodniego boku bazyliki Petroniusza, dotrzemy do jednego z najpiękniejszych budynków Bolonii, Palazzo dell'Archiginnasio. Pochodzi z XVI wieku i przez kilkaset lat był głównym budynkiem Uniwersytetu Bolońskiego. Zabudowania otaczają niezwykle reprezentacyjny dziedziniec:

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 1

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 2

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 3

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 4

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 5

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 6

   Ściany pod krużgankami oraz na klatce schodowej pokrywają freski, a także oryginalne herby wykładowców i studentów. Podobno jest ich ok. 6 tysięcy, w tym również polskie:

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 7

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 8

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 9

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 10

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 11

Bolonia, Palazzo dell'Archiginnasio 12

   Na piętrze mieści się słynny Teatr Anatomiczny, ale niestety nie udało nam się go obejrzeć.

   W 1879 roku zainaugurowano w tym budynku działalność Akademii Historii i Literatury Polskiej i Słowiańskiej. Pierwsza taka akademia istniała w innej dzielnicy, przy ulicy Zamboni, gdzie wisi tablica pamiątkowa:

Bolonia, Zamboni 9

   Plac przed Archiginnasio nosi imię Galvaniego - fizyka, lekarza i fizjologa, profesora Uniwersytetu Bolońskiego od 1763 roku. Stoi tam również pomnik uczonego. Uznałam, że nie wypada mi przejść obojętnie obok "bratniej duszy", więc się uwieczniłam na tle:

Bolonia, Piazza Galvani 1

Bolonia, Piazza Galvani 2

   Przy tej okazji wspomnę jeszcze o kolejnym bolońskim placu - Minghetti, który jest położony ok. 150 m dalej na wschód. Odwiedziliśmy go przy innej okazji, ale że też znajduje się w południowej części Starego Miasta, postanowiłam pokazać go teraz. Szczególnie spodobał mi się biały budynek Casa di Risparmio, powstały w XIX wieku:

Bolonia, Piazza Minghetti i okolice 1

Bolonia, Piazza Minghetti i okolice 2

Bolonia, Piazza Minghetti i okolice 3

   Jeżeli idąc dalej na południe skręcimy nieco w lewo do Via Garibaldi, dojdziemy do Bazyliki San Domenico, jednej z najważniejszych świątyń Bolonii i miejsca spoczynku św. Dominika. Możemy tu zobaczyć dzieła sztuki największych artystów takich jak: Giunta i Nicola Pisano, Arnolfo di Cambio, Niccolò dell'Arca, Iacopo da Bologna, Guido Reni, Guercino, Filippino Lippi i Michała Anioła.

   Na placu przed bazyliką stoją dwie kolumny z kamienia i brązu, jedna z figurą św. Dominika, druga -  Matki Boskiej Różańcowej, z 1632 roku, autorstwa Guido Reni, która została ufundowana w celu upamiętnienia końca epidemii dżumy. Obok znajdują się pozostałości cmentarza, miedzy innymi grób Rolandino de 'Passeggeri (1305): 

Bolonia, Piazza San Domenico 1

Bolonia, Piazza San Domenico 2

Bolonia, Piazza San Domenico 3

     Romańska fasada z piękną rozetą pochodzi z roku 1240:

Bolonia, Basilica di San Domenico 1

   17 października 1251 r. świątynia została konsekrowana przez papieża Innocentego IV. Z tej też okazji ufundował on Cudowny Krucyfiks autorstwa Giunta Pisano:

Bolonia, Basilica di San Domenico, Cudowny Krucyfiks

   Budowa bazyliki trwała dość długo, większość bocznych kaplic powstała dopiero w XV wieku.  Na przestrzeni wieków kościół podlegał ciągłej rozbudowie. Ufundowano dzwonnicę i nowe kaplice. Ostatecznie gotycko - romańskie wnętrze przebudowano w wieku XVIII w stylu barokowym:

Bolonia, Basilica di San Domenico 2

Bolonia, Basilica di San Domenico 3

Bolonia, Basilica di San Domenico 4

  Spośród wszystkich pięknych kaplic dwie zasługują na szczególną uwagę. Pierwsza i najważniejsza z nich, to oczywiście Kaplica Św. Dominika. Została zaprojektowana w XVII wieku przez architekta Floriano Ambrosini w stylu barokowym i zastąpiła pierwotną, gotycką z XIII wieku, która mieściła szczątki świętego od 1233. Fresk w absydzie przedstawia "Chwałę św. Dominika" Guido Reni (1613 – 1615). Siedem rzeźb umieszczonych w tylnych niszach ściennych symbolizuje trzy cnoty teologiczne i cztery cnoty kardynalne. Najważniejszy obiekt kaplicy to Arca di San Domenico, kunsztownie wykonany sarkofag z rzeźbami Arnolfo di Cambio oraz Nicola Pisano i uczniów z jego pracowni, z późniejszymi elementami Niccolò dell'Arca i młodego Michała Anioła (to m. in. ten anioł widoczny na trzecim zdjęciu, na dole z prawej strony): 

Bolonia, kaplica San Domenico 1

Bolonia, Basilica di San Domenico, Arca di San Domenico 1

Bolonia, Basilica di San Domenico, Arca di San Domenico 2

   Z tyłu, we wnęce arki, stoi piękny relikwiarz Jacopo Roseto z Bolonii (1383 r.), w którym umieszczono głowę świętego (reszta spoczywa w sarkofagu):

     Bolonia, kaplica San Domenico 2

  Druga ważna kaplica to Capella di Rosario, czyli Kaplica Różańcowa, z XVI wieku. Znajduje się w niej ołtarz z obrazem Matki Boskiej Różańcowej, a także organy, na których ćwiczył młody Wolfgang Amadeusz Mozart, kiedy studiował w Accademia Filarmonica w Bolonii:

Bolonia, Basilica di San Domenico, Capella di Rosario 1

Bolonia, Basilica di San Domenico, Capella di Rosario 2

   Na tym zakończę spacer po południowej części bolońskiej starówki, reszta pojawi się w kolejnych notkach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Berat - miasto okien

     Kolejny cudowny dzień w Albanii spędziliśmy w Beracie, jednym z dwóch albańskich miast - muzeów, które jest w całości wpisane na listę ...