wtorek, 14 sierpnia 2018

Średniowiecze i Renesans (i nie tylko) w Rimini

    Nowożytna historia Rimini jest równie bogata, jak ta z czasów rzymskich. Nie będę jej jednak szczegółowa analizować, a zajmę się tylko tym, co ważne dla zwiedzających.

   Od 538 r. n.e. miasto zostało włączone do Bizancjum, a w roku 1528 do Państwa Kościelnego i wraz z nim w 1860 r. weszło w skład Królestwa Włoskiego. W miejscowych kronikach od XII wieku przy każdej okazji pojawia się ród właścicieli ziemskich Malatesta, który w XIII i XIV wieku stał się główną rodziną Rimini. Jego władza szybko się umacniała, a we wszystkich pobliskich miejscowościach powstawały kolejne zamki i twierdze, co już zauważyłam w Cesenie. Z tego okresu pochodzą takie zabytki Rimini, jak pałace komunalne, kościół San Giovanni Evangelista, oraz część starej katedry Santa Colomba.

   W XV w. kolejny Malatesta - Sigismondo Pandolfo - zasłynął jako główny mecenas miasta. Wprowadził na dwór poetów, muzyków, literatów, artystów oraz wielu architektów i rzeźbiarzy. Począwszy od 1450 r. przy ich pomocy przystąpił do budowy świątyni na wzór Panteonu, która miała stać się mauzoleum dla niego i jego aktualnej kochanki, a później żony - Isotty. Dotąd miejscem grobowym rodu Malatestów był niewielki kościółek Santa Maria in Trivio (Matki Boskiej trzech ulic), pochodzący z IX wieku. Za pozwoleniem Papieża Mikołaja V, Sigismondo Malatesta postanowił na ten cel przeznaczyć stary kościół Św. Franciszka. Pierwotna gotycka świątynia franciszkańska powstała już w XIII w. Kościółek posiadał tylko jedną nawę bez kaplic bocznych i zakończony był trzema kaplicami frontalnymi udekorowanymi przez Giotta. Z całości prac Giotta w obecnym kościele zachował się tylko namalowany na drewnie Krucyfiks:

DSC08256

   Na poprzedniej strukturze zbudowano nową budowlę, zwaną dziś Tempio Malatestiano. Projekt fasady powierzono Leonowi Battiście Albertiemu, a Matteo de Pasti i rzeźbiarz Agostino di Duccio otrzymali zadanie wykończenia wnętrz. W pewnym momencie jednak prace przerwano z powodu braku funduszy. Nie wykonano między innymi planowanego zwieńczenia kościoła nad absydą okrągłą kopułą, wzorowaną na kopule Brunelleschiego. Papież Pius II, zbulwersowany niedokończoną budową oraz pogańskim wyglądem świątyni, ekskomunikował Sigismonda. Po śmierci Malatesty kościół ponownie przejęli Franciszkanie. Chociaż nigdy nie został ukończony, dziś pełni funkcję katedry.

   "Sakrarium" Malatesty jest dziś jednym z najciekawszych przykładów renesansowej architektury Włoch. Boki świątyni nawiązują do przęseł mostu Tyberiusza, natomiast czołowa fasada - do antycznego łuku Arco D'Augusto. Marmurowe płyty fasady pochodzą z kościoła S. Appollinare in Classe w Rawennie i z miasta Fano, które Malatesta po prostu zagrabił po wygranej bitwie o władzę. Tylna część katedry jest wykonana z czerwonej cegły, niczym nie pokrytej:

DSC08239

DSC08240

DSC08241a

DSC08241b

   W kaplicy św. Zygmunta, patrona żołnierzy, dużą wartość artystyczną prezentuje fresk Piera Della Franceski, przedstawiający Malatestę, klęczącego przed świętym:

DSC08249

DSC08255

   Warte wzmianki są również: liczne figurki aniołów stojących, grających, tańczących, fikających koziołki, bawiących się; ponadto Kaplica Piety (lub Matki Boskiej Wodnej) w górnej części łuk przodków, gdzie Sigismondo chciał pochować relikwie swoich rodziców i potomków, Kaplica Aniołów, zwana też Kaplicą Isotty, która w tym miejscu jest pochowana:

DSC08250

DSC08251

DSC08246

DSC08252

DSC08253

DSC08245

DSC08242a

Naprzeciwko katedry znajduje się prefektura urzędu miejskiego:

DSC08198

   Do świątyni Malatesty można łatwo trafić z dworca kolejowego, przy którym staje również większość autobusów komunikacji miejskiej. Idziemy ulicą Dante Aligheri, która przechodzi potem w Via IV Novembre. Ze świątyni z kolei ta sama ulica wyprowadzi nas dalej na dawne forum rzymskie. Jest to pierwszy z dwóch ważnych placów Rimini (oba pretendują do miana głównego),  dziś zwany Piazza Tre Martiri. Było to serce miasta już od jego założenia w czasach rzymskich, a dziś jest największym placem. Natomiast ten drugi, Piazza Cavour, być może późno-rzymski, stał się centrum życia handlowego, politycznego i administracyjnego miasta we wczesnym średniowieczu i pozostaje nim do dziś.

   Nazwa placu Trzech Męczenników (Tre Martiri) wiąże się z najnowszą historią - tragicznymi wydarzeniami wojennymi, upamiętniając osoby trzech partyzantów - męczenników, powieszonych 16 sierpnia 1944 r. W średniowieczu plac pełnił funkcję targu, bywał też sceną turniejów rycerskich, pokazów i publicznych ceremonii związanych również z rodziną Malatestów. Dziś po starożytnej zabudowie "Foro" nie pozostał żaden ślad, podobnie jak po niektórych budowlach średniowiecznych, n.p. trzech kościołach: St George, St Michael, Sant'Innocenza. Plac jest zresztą obecnie znacznie mniejszy, niż dawniej. Część zmian wiązała się ze skutkami trzęsień ziemi, inne - ze zniszczeniami z okresu II wojny światowej.

   W 1547 r. na miejscu jednego ze starszych budynków zbudowano obiekt z Torre dell'Orologio (Wieżą Zegarową), na którym umieszczono później tablicę poległych:

DSC08200

   Południowo - wschodnia pierzeja charakteryzuje się unikalnym kształtem wygiętych łukowato frontów kamienic z okresu gotyku i renesansu, z szeregiem kolumn:

DSC08199

   Na placu stoi zabytkowa kaplica - ośmiokątne Tempietto św. Antoniego Padewskiego, powstałe  w 1518 roku dla upamiętnienia "cudu muła" z r. 1223 (zwierzę uklękło przed figurą świętego), a następnie odbudowane po trzęsieniu ziemi, które miało miejsce w 1672. Za kaplicą widać kościół św Franciszka z Paoli, który stanął tu w latach 1963-64 na szczątkach barokowego kościoła, zrównanego z ziemią podczas II wojny światowej:

DSC08193

DSC08192

   Z Piazza Tre Martiri na Piazza Cavour przejdziemy za pomnikiem Cezara ulicą Corso d'Augusto:

DSC08203

DSC08203a

   Piazza Cavour otaczają zabytkowe budynki. Pierwszy z nich to Palazzo dell'Arengo (dawniej Palatium communis), majestatyczny budynek w stylu romańsko - gotyckim z podcieniami na parterze. W późnym średniowieczu zbierała się tu rada miasta Rimini. Pałac został wzniesiony przez burmistrza Rimini, Mario de Caronesi, w 1204 r. Budynek wyposażony jest również w dzwonnicę, pierwotnie wykorzystywaną jako miejsce odosobnienia (na drugim zdjęciu ten z lewej):

DSC08211a

DSC08211c

   W 1334 roku u jego lewego boku została wzniesiona rezydencja burmistrza - Palazzo del Podestá z otwartą loggią w parterze. Wejście było podkreślone łukiem z symbolami nowych władców, rodu Malatesta:

DSC08208a

DSC08211b

   W połowie XVI wieku w narożniku placu rozpoczęto prace nad budynkiem znanym jako Palazzo Garampi. Ukończony w 1583 r. jako siedziba administracyjna, dziś jest nadal budynkiem ratusza. Trzęsienie ziemi w 1672 r. spowodowało poważne zniszczenie pałacu, po którym Francesco Garampi w 1681 r. przeprowadził gruntowną renowację:

DSC08212

DSC08212b

   La Pescheria to dawny targ rybny według projektu Francesco Buonamiciego, otwarty w 1747 r., dziś za dnia pełni funkcję rynku kwiatów, a wieczorem zmienia się w miejsce spotkań młodzieży:

DSC08210

DSC08210a

   Najmłodszym budynkiem Piazza Cavour jest Teatr Miejski (od 1947 r. Teatro Galli), którego budowa rozpoczęła się w 1843 roku, a otwarty został w roku 1857. Projekt (1841-43) nosi podpis Luigiego Polettiego, architekta i inżyniera państwa papieskiego. Początkowo funkcjonowała nazwa "Teatro Nuovo", od 1859 roku "Teatro Vittorio Emanuele II". Dopiero później nadano tytuł Teatro Galli:

DSC08208

   W centrum placu widzimy pomnik papieża Pawła V z 1614 r., a obok niego Fontannę Della Pigna, podziwianą i opisywaną przez Leonarda da Vinci w 1502 roku, która została odnowiona w 1543 roku. Na górze umieszczony był posąg świętego Pawła, w dziewiętnastym wieku zastąpiony szyszką, skąd bierze się nazwa "Pigna":

DSC08206

DSC08209

    Jeżeli z Piazza Cavour pójdziemy obok teatru w lewo w ulicę Via Cairoli, od razu zobaczymy potężną bryłę romańsko - gotyckiego kościoła świętych Augustyna i Jana Ewangelisty (Sant'Agostino e San Giovanni Evangelista) wraz z cenną, gotycką dzwonnicą. Przylega do niego budynek klasztorny, mieszczący dziś siedziby kilku instytucji kulturalnych. Kościół jest jednym z najstarszych istniejących do dziś obiektów w Rimini. Budowę rozpoczęto w roku 1069. Od XIII wieku swoją siedzibę mieli tu augustianie, a ponadto na przełomie XVIII i XIX w. kościół przez 11 lat pełnił funkcję katedry. Wnętrze zdobią XIV - wieczne freski:

DSC08405

DSC08406

DSC08408

DSC08409

DSC08412

DSC08413

   Wspominany już wcześniej Sigismondo Malatesta zlecił też budowę ogromnego Castello Sismondo, które jest warte obejrzenia, choćby tylko z zewnątrz. Położone jest poza ścisłym centrum miasta, ale niezbyt daleko od Piazza Cavour i kościoła Sant'Agostino e San Giovanni Evangelista, więc można połączyć oglądanie tych trzech miejsc:

DSC08213 (2)

DSC08214

DSC08220

DSC08217

DSC08216

   Spod Castello możemy przejść się ulicą Verdiego lub z powrotem przez Piazza Cavour do Muzeum Miejskiego, znajdującego się na terenie dawnego klasztoru jezuitów tuż obok Domu Chirurga. Do klasztoru przylega kościół św. Franciszka Ksawerego z r. 1719-21, zwany także "Suffragio", z charakterystyczną ceglaną fasadą:

DSC08227

   W pobliżu Piazza Cavour, w stronę mostu Tyberiusza, jest jeszcze jeden ciekawy kościół, pod wezwaniem Santa Maria in Corte albo dei Servi, pochodzący z XIV wieku, a przebudowany przez bolońskiego architekta Gaetano Steganiego w wieku XVIII. Fasada została zmieniona według projektu inżyniera Giuseppe Urbaniego w 1894 roku:

DSC08222

DSC08224

DSC08225

   Na zakończenie Pallazzo Valloni, budynek o historii co najmniej 230-letniej. W 1920 roku otwarto tu kino Cinema Fulgor, w którym Fellini jako mały chłopiec zobaczył swój pierwszy film i do którego chadzał potem wielokrotnie. Fulgor pojawia się w jego filmie "Amarcord" i "Rzym", a dziś mieści Muzeum Felliniego:

DSC08221

I jeszcze kilka obrazków, których nie miałam do czego podczepić:

DSC08400

DSC08461

DSC08464

DSC08466

Trochę może przesadziłam, ale teraz to już naprawdę koniec notek o Rimini. Do opisania pozostała mi już tylko Rawenna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Berat - miasto okien

     Kolejny cudowny dzień w Albanii spędziliśmy w Beracie, jednym z dwóch albańskich miast - muzeów, które jest w całości wpisane na listę ...