To już ostatnie chwile naszego majowo - czerwcowego pobytu we Włoszech i ostatni odcinek relacji. Na popołudnie zostały nam jeszcze dwa bardzo ważne budynki, projektowane przez Palladia.
Pierwszy z nich to chyba najsłynniejszy dom Vicenzy i najbardziej rozpoznawalne dzieło Palladia - Villa Rotonda. Znana jest także jako Villa Almerico-Capra od nazwisk jej dwóch pierwszych właścicieli. Andrea Palladio wykonał jej projekt w 1550 roku, a prace przy realizacji trwały do 1582 roku.
Dziś La Rotonda jest uważana za ikonę architektury epoki odrodzenia, za absolutnie doskonały i najpełniejszy wyraz myśli renesansowej. Zbudowana na planie koła wpisanego w kwadrat, jest idealnie symetryczna. Na osi symetrii każdej z czterech elewacji znajdują się schody, tworząc ramiona greckiego krzyża. Nic dziwnego, że tak idealny twór stał się źródłem inspiracji dla wielu budowli na całym świecie:
Warto przespacerować się wokół willi. Otacza ją ogród, który składa się z kilku ładnie zagospodarowanych fragmentów i dużej wolnej przestrzeni z trawnikami, na których rozkładają się turyści:
La Rotonda jest tak wspaniała, że mało kto zwraca uwagę na niepozorny budynek który znajduje się między samą willą a bramą wejściową. To część gospodarcza, tak zwana barchessa. Definicja mówi, że to typowy dla renesansowych willi budynek, połączony z willą lub wolnostojący, o strukturze portykowej, z wysokimi półkolistymi łukami,. Najczęściej był przeznaczony do przechowywania sprzętu rolniczego, zapasów żywności, czasem wykorzystywany jako stajnie:
W palladiańskim pałacu można zobaczyć XVI-wieczne freski autorstwa Domenico Brusasorza i Battisty Zelottiego, ozdobione białymi i złotymi motywami, sztukaterie Bartolomeo Ridolfiego i groteskowe motywy Eliodora Forbiciniego:
Zgromadzono tu dzieła Tiepola, Maffei, Pisaniego, Battisty da Vicenza, Paola Veneziana, Veronese, karykatury Pietro della Vecchia i wiele innych prac, a także dekoracje ze zniszczonego kościoła S. Bartolomeo:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz