niedziela, 18 sierpnia 2024

Sacrum w Treviso

     Pozostały do opisania jeszcze najważniejsze kościoły Treviso. Zwiedzaliśmy je ostatniego dnia w ramach spaceru, który prowadził od hotelu przez różne ciekawe miejsca, przedstawione częściowo w poprzednich notkach. Punktami skrajnymi, wyznaczającymi obrys tego okrążenia, były te cztery świątynie, zwiedzanie dokładnie w takiej kolejności.

    1. Masywny ceglany kościół San Nicolò z potrójną absydą i wąskimi oknami należy do głównych budynków włoskiego gotyku. Został zbudowany w XIII i XIV wieku w południowo - zachodniej części Starego Miasta. Freski na potężnych okrągłych filarach zostały stworzone przez Tommaso da Modena i jego uczniów w XIV w., natomiast sam mistrz namalował portret San Girolamo, tego w kapeluszu i z brodą:










    W sąsiednim klasztorze obecnie znajduje się seminarium diecezjalne. Kompletnie nie rozumiem, dlaczego go nie obejrzałam. Na ogół nie omijam żadnej możliwości spędzenia paru chwil na klasztornych krużgankach, a pominęłam te, które są wyjątkowo rozbudowane i piękne. W dodatku w Sali Kapituły jest do obejrzenia fresk z XIII wieku, przedstawiający Ukrzyżowanie oraz pochodzący z XIV wieku cykl czterdziestu portretów dominikanów, które namalował Tomasso da Modena. Wśród nich ciekawostką jest fresk, przedstawiający kardynała Huguesa de Saint-Chera, który żył około 100 lat wcześniej. Jest to podobno pierwsze przedstawienie osoby w parze okularów w całej historii sztuki. Jeszcze jedno zadanie na następną wizytę w Treviso?

  2. Ulica Via Angelo Garbrizza prowadzi do Piazza Duomo, gdzie stoi majestatyczna katedra San Pietro z siedmioma kopułami. Zbudowano ją w XV i XVI w. na miejscu starego kościoła romańskiego. w stylu neoklasycystycznym O jej średniowiecznym pochodzeniu świadczą dwa posągi lwów u podnóża schodów. Obok katedry znajduje się romańskie baptysterium z XII w.: 








      W katedrze mieści się szereg dzieł włoskich mistrzów. W Cappella del Sacramento znajdują się piękne rzeźby Pietro Lombardo z 1484 roku. Obraz ołtarzowy „Zwiastowanie” w Cappella Malchiostro jest autorstwa Tycjana (1517) i jest jednym z jego najlepszych dzieł. Na lewo od niego na ścianie widać fresk „Pokłon Trzech Króli” autorstwa Giovanniego de Sacchis Pordenone, który został zainspirowany Kaplicą Sykstyńską. Godna uwagi jest piękna romańska krypta










   3. San Francesco to kolejny kościół, który odwiedziliśmy. Zbudowano go na północno - wschodnich obrzeżach Starego Miasta. Pierwotny budynek pochodził z wieku XIII, potem był wielokrotnie przebudowywany. Słynie z dwóch powodów: znajdują się w nim freski autorstwa Tommaso da Modena (w pierwszej kaplicy po lewej stronie) i dwa grobowce - Pietra, syna Dantego (1364) oraz córki Petrarki (1384): 










     Tu już udało mi się zajrzeć do chiostro:




   4. Ostatni z wielkiej czwórki, kościół Santa Maria Maggiore, zwany „Madona Granda”, zmieniał się na przestrzeni wieków. Jego narodziny sięgają, według tradycji, czasów ewangelizacji Treviso przez Św. Prosdokimusa z Padwy, ucznia św. Piotra, czyli I wieku n.e.. Pierwszy kościół w tym miejscu stanął na pozostałościach dawnej świątyni Izydy. Po kolejnych przebudowach kościół został zniszczony przez Węgrów w 899 roku i ponownie odbudowany w XI wieku.

 Obecny wygląd kościoła zawdzięczamy kolejnej przebudowie w stylu późnego gotyku weneckiegoktórą rozpoczęli kanonicy laterańscy w 1473 roku. Ceglany budynek, zbudowany na rzucie podłużnym, podzielony jest na trzy nawy. Posiada fasadę z pięcioma wieżyczkami (niszami) z istryjskiego kamienia, z kolumnami i łukami trójlistnymi, a także trzy portale wejściowe, z ościeżnicami również z kamienia istryjskiego, zwieńczone rozetami:


   Późniejszy projekt budowy bastionów weneckich obejmował wzniesienie nowych, potężnych murów i w konsekwencji zburzenie tego sanktuarium, ale miejscowa ludność wystąpiła w jego obronie i prace przerwano po rozebraniu absydy. Dzięki temu ocalała cała część kościoła pomiędzy freskiem Madonny a fasadą. 




   Cudowna Madonna przechowywana jest pod małym XVII - wiecznym baldachimem. Freski wykonano pod koniec XIV wieku, prawdopodobnie poprzez retusz starszego, bizantyjskiego wizerunku. Autorstwo fresku "Madonna z Dzieciątkiem" przypisuje się malarzowi Tommaso da Modena:


   W kościele znajduje się, widoczna na powyższym zdjęciu, kula z łańcuchami, do których San Girolamo Miani (oficer wenecki Hieronim Emiliani) był przywiązany podczas pobytu w więzieniu. W 1509 roku doznał w więzieniu uzdrowienia i nawrócenia. Założył zakon Somaskanów, pomagał opuszczonym dzieciom i ostatecznie został świętym. 

   Tu też mają piękne krużganki. Wchodzi się tam przez małe drzwi na początku prawej nawy:

    I tym miłym akcentem kończę opis całej tegorocznej wycieczki. Mam nadzieję, że za rok znów się gdzieś na ziemi włoskiej pojawię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ochryda i skarby Bizancjum

    Z wiedzania Ochrydy część druga. Będzie sakralnie i po bizantyjsku bogato, bo wschodnie kościoły z różnych wieków od lat darzę sentyment...